Det man behöver ordna innan man flyttar

Jag var ju såklart ute i sista stunden eftersom jag fick jobbet och var tvungen att ordna bostad och sånt väldigt snabbt (mindre än en månad). Lite information hittar man t ex här: http://www.privataaffarer.se/nyheter/sa-flyttar-du-utomlands-91497

eller

http://www.hemma-i-tyskland.de/flytten/

Skatteverket skriver på sin hemsida att man ska anmäla om man har tänkt bo minst ett år utomlands. Det finns ett formulär att ladda ner från hemsidan. Där kan man ange om man har hyreslägenhet eller villa kvar i Sverige. Jag hade ju en hyreslägenhet som jag precis hade sagt upp, så jag frågade dem, och de sade att jag inte behövde ange den.  Jag var ju ute väldigt sent och hade inte tänkt på detta “en vecka innan flytt”. Jag frågade om detta, då skulle man skriva dagens datum när man skickar det som “datum för flytt”, så stämplar de det datum som det kommer till dem.

När det gäller adress utomlands, kan man uppdatera den när man byter adress utomlands. Det är viktigt om man vill kunna rösta i allmänna val. Man måste uppdatera sin adress (om man inte bytat adress kryssar man i en ruta) vart tionde år för att stå kvar i röstlängden.

Hos försäkringskassan anger de ingen gräns för hur länge man tänkte bo utomlands innan man behöver anmäla det till dem. Man ska ge dem så mycket uppgifter som möjligt, så ska de sedan avgöra om man ska vara kvar i det svenska socialförsäkringssystemet.

Jag kan inte riktigt säga att jag är säker på att jag gjort allt rätt. Vi får väl se hur det blir med deklaration och sånt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *